کنعانی: مذاکرات باواسطه با آمریکا در جریان است اما جزئياتش را نمی‌گوییم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که روابط با چین به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در منطقه ادامه پیدا می‌کند

ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی‌‌ــ dolat.ir

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه هجدهم تیر در نشست خبری هفتگی از «تلاش‌ دیپلماتیک دولت سیزدهم در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها» خبر داد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، کنعانی با اشاره به اینکه «دولت سیزدهم تمام تلاشش را برای تامین منافع ملی ایران به کار بست» گفت: «موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها سازوکار مشخص و روشنی دارد و دولت سیزدهم در چارچوب سیاست‌های کلان کشور، تمام تلاش‌های دیپلماتیکش را به کار بست. حالا باید منتظر آغاز فعالیت دولت جدید باشیم.»

او با بیان اینکه «روند مذاکرات باواسطه با آمریکا، جاری است» در پاسخ به سوالی درباره مذاکره ایران و آمریکا در عمان گفت: «همان‌طور که پیش از این گفتم، کانال‌های دیپلماتیک بین ما و طرف‌های مذاکره‌کننده برقرار است و روش‌های مختلفی برای تبادل پیام داریم.»

کنعانی در ادامه افزود که «گفت‌وگوی باواسطه با طرف آمریکایی در فواصل مختلف انجام شده است» و جزئیات آن «هر زمانی نیاز باشد»، منتشر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و چین در دولت جدید، از چین به عنوان «کشور دوست» نام برد و تصریح کرد: «روابط با چین به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در منطقه ادامه پیدا می‌کند.»

کنعانی در بخش دیگری از گفته‌هایش، مدعی شد که انتخابات ایران «سالم، رقابتی و شفاف» بوده است. او تاکید کرد که غرب باید در برابر «روند دموکراسی و مردم‌سالاری دینی در ایران سر تعظیم فرود آورد و اظهارات سیاسی، مداخله‌جویانه و بی‌ارزش را کنار بگذارد».

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نخستین واکنش به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، تاکید کرده بود که نتیجه انتخابات در رویکرد آمریکا به جمهوری اسلامی ایران تاثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت. این سخنگو افزود که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران آزاد یا عادلانه نبود و به تغییر اساسی در مسیر جمهوری اسلامی منجر نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش، در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در مورد تحولات اخیر درباره اتصالات شبکه‌های بانکی ایران و روسیه و نقل‌وانتقالات بانکی بین دو کشور گفت: «پیشرفت‌های بسیار زیادی در این زمینه داشتیم. ضمن اینکه ایران به روسیه پیشنهاد داد این سازوکار را به کشورهای عضو بریکس تعمیم و تسری دهیم. طرف روس هم نگاه مثبت دارد و مشورت‌ها و گفت‌وگوها در مورد این پیشنهاد ادامه دارد.»

هم‌زمان با عضویت جمهوری اسلامی در سازمان بریکس و در پی تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه، مقام‌های مسکو تلاش دارند برنامه حذف دلار از معاملات تجاری‌شان را اجرایی کنند. روز یکشنبه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که برداشت پول از خودپردازهای روسیه با کارت‌ بانک‌های عضو شبکه شتاب ایران ممکن شده است و از ابتدای شهریورماه اجرایی خواهد شد.

این سیاست در راستای حذف دلار از معاملات فی‌مابین انجام شده و به ادعای مقام‌های بانک مرکزی می‌تواند به‌‌عنوان راهکاری برای بی‌اثر کردن تحریم‌های اعمال‌شده بر روسیه و جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شود. بر اساس این توافق، ارزهای محلی ریال و روبل خواهد بود و نیازی نیست از ارز دیگری استفاده شود.

این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که در سال ۱۴۰۱، که به گفته مقام‌های دولت سیزدهم میزان تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه به بالاترین سطح رسید، سهم ایران از بازارهای روسیه تنها پنج درصد و به صیفی‌جات، میوه‌ها، پوست مرکبات و اقلامی این‌چنینی محدود بود.

بخش دیگری از گفته‌های ناصر کنعانی به مسائل منطقه‌ای از جمله بالا گرفتن تنش‌ها میان اسرائیل و لبنان اختصاص داشت.

کنعانی ضمن هشدار به اسرائیل درباره اینکه «متوجه پیامدهای هرگونه اقدام ماجراجویانه در منطقه باشد»، تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران حمایت از امنیت مردم و مقاومت لبنان را برای خود اصل می‌داند و در حمایت از ملت لبنان در زمان مقتضی هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد».

پیش از این کمال خرازی، وزیر امور خارجه سابق و مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، هم هشدار داده بود که حمله همه‌جانبه اسرائيل علیه حزب‌الله، خطر آغاز یک جنگ منطقه‌ای را در پی خواهد داشت که در آن تهران و «محور مقاومت» با «تمام امکانات» از حزب‌الله لبنان حمایت خواهند کرد.

خرازی افزود: «ایران علاقه‌ای به جنگ ندارد، اما با توجه به احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه، اگر آتش جنگی در خاورمیانه شعله‌ور شود که همه کشورها از جمله ایران درگیر آن شوند، در این صورت ما جز حمایت از حزب‌الله چاره‌ای نداریم.»